HOME ABOUT
BLOG
WAT ANDEREN ZEGGEN CONTACT










Aug | Jul | Jun | Mei | Apr | Mrt | Feb | Jan | Dec | Nov | Okt | Sep


vrijdag 09 juni 2017
Waarom 'NEE' jouw standaard antwoord moet zijn

ToDo


Je ondersteunt, je springt bij, je begeleidt, je faciliteert, je hakt knopen door, je geeft richting, je activeert, je legt contacten, je voert uit,...
Het lijstje met je bezigheden lijkt wel eindeloos, en alsof dat nog niet voldoende is, worden er ook nog eens honderden vragen per week op je afgevuurd.
Hoe krijg je dat allemaal geregeld?

In de vorige blog ("Wat jou NU echt kan helpen") werd al het belang van focus, het proces en het 'nu' weergegeven.
Er is echter nog iets dat je kan helpen om de dingen geregeld te krijgen.

Het klinkt bijna als té eenvoudig, namelijk: hoe minder je moet opnemen, hoe minder je moet geregeld krijgen.
Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. De zaken moeten nu eenmaal draaien, toch.
En vanuit de drang naar een goed draaiend geheel, en vanuit onze natuurlijke compassie en empathie naar anderen, worden we langzaam maar zeker meegesleurd in een eindeloze stroom van 'ditjes' en 'datjes' die uiteindelijk wel op jouw bordje liggen. Zelfs wanneer je eens heel hard doorwerkt en daardoor heel trots bijna alles hebt kunnen wegwerken, is het ToDo-lijstje een paar dagen later weer exponentieel aangegroeid.
Je herkent dit vooral de laatste dagen voor je op vakantie vertrekt: nog zoveel dingen die je wil afgewerkt hebben, dat je bijzonder lange dagen maakt en twee dagen extra vakantie nodig hebt om er van te bekomen. Of wanneer je terug aan het werk gaat na je vakantie en dan vol verwondering vaststelt wat er allemaal op je ToDo-lijstje staat en waar je dan met frisse geest van beseft dat het grotendeels ballast is dat niet bijdraagt tot de kern van de zaak.

Hoe ga je daar nu mee om?
Wel, bekijk het eens vanuit een ander perspectief. We zijn quasi allemaal 'service suppliers', want er kan quasi niets gebeuren zonder een contact met anderen. We zitten dus continu in een uitwisseling van diensten. Om die dienstbaarheid naar elkaar zo groot mogelijk te hebben, zit je best zelf goed in je vel. Want anders zal het je ofwel heel veel energie kosten, ofwel zal er toch wel een scherp kantje aan je 'diensten' hangen.
Zelf goed in je vel zitten, betekent dat je een 'goed' leven leidt waar je gelukkig mee bent (wat 'goed' dan voor jou ook mag betekenen). En om dat 'goede' leven aan te houden, heb je liefst niet al te veel verstoringen daarin.

Jouw standaard antwoord op quasi elke vraag zou dan ook 'nee' moeten zijn!

Zo belet je ingrepen van buitenaf die verstoringen aanbrengen in jouw 'goede' leventje, wat dan weer een verstoring is op hoe je in je vel zit, wat dan weer een aanval is op je mate van dienstbaarheid.
Dus met andere woorden: als je dienstbaar wil zijn naar anderen door net veel aan te nemen en hen zo te helpen, ben je eigenlijk net het omgekeerde aan het doen en je dienstbaarheid aan het ondermijnen!
Wringt dit bij jou, voelt het aan als asociaal, of heb je het idee dat je dat echt niet kan maken? Schitterend! Want dat is net de valkuil waar je anders in trapt, en waardoor jij op het einde van de rit zo ondergesneeuwd bent dat je zelf niet meer je eigen service-kwaliteit kan aanhouden.

Kortom, ga er eens mee aan de slag, en voer volgend experiment uit:
  1. tel eens gedurende een aantal dagen hoe dikwijls (of hoe weinig) jij eigenlijk 'NEE' zegt.
  2. doe dat aantal maal 2, en tracht dat in de daaropvolgende dagen als richtcijfer voor jezelf aan te houden.
  3. stel dan de invloed vast die het heeft op jouw kwaliteit van werken.
En voor diegenen die het toch nog te gedurfd of te asociaal vinden, wees gerust, vanuit elke 'NEE' kun je beginnen nuanceren, en dat brengt je net dichter bij de kern van waar het echt om draait. Dat proces op zich verhoogt al je dienstbaarheid!


Vind je dit confronterend? Vind je het lastig om 'NEE' te zeggen? Sta je versteld van hoe weinig keer je daadwerkelijk 'NEE' zegt? Of krijg je daarmee je zaken nog steeds niet geregeld? Neem dan zeker contact met me op, dan verdiepen we ons specifiek in jouw situatie.


Geschreven door Dennis Fredrickx





Blog-archief
Aug | Jul | Jun | Mei | Apr | Mrt | Feb | Jan | Dec | Nov | Okt | Sep
Bekijk het volledige blog-archief